Wie zijn de gelukkigen? (Vandaag: de Zachtmoedigen)

Posted by admin on 16 juni 2011 in Geen categorie |

Hoe gaat de contrastnacht er precies uitzien? In de week voor de 21e juni onthullen we elke dag een deel van het programma. We staan elke dag stil bij een van de ‘gelukkigen’. (zie introtekst). Vandaag: de Zachtmoedigen…

Wat betekent dat: zacht van gemoed zijn? En: waar vind je mensen die aan deze omschrijving voldoen? Kun je dat zelf ook worden, zachtmoedig, of gaat het hier meer om een mooi, maar onbereikbaar ideaal?

‘Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten’ – aldus Jezus. Het is de derde in een opsomming van 8 ‘gelukkigen’, aan het begin van zijn grote Bergrede. Toen Jezus hier 2.000 jaar terug over begon, moet dit nog revolutionairder geklonken hebben dan het nu al doet.

Het joodse volk was in die tijd namelijk bepaald geen ‘baas in eigen land’. Al bijna een eeuw was Palestina eigendom van de Romeinen, die op hun beurt het kleine land in twee ‘vazalstaten‘ hadden verdeeld. Er was wel een vorm van joods zelfbestuur, maar wel onder het strenge toezicht van de feitelijke grondbezitters, in dit geval de Romeinen.

In het publiek van Jezus tijdens de Bergrede zaten ongetwijfeld tal van heetgebakerde Gallileeërs die liever vandaag dan morgen de bezetter het land uit zouden willen zetten. De meest extremen onder hun vormden guerilla-achtige groepjes, zoals de Zeloten. Anderen kozen weer voor totale afzondering en bezinning, zoals de Essenen.

Zo’n 35 jaar na de toespraak van Jezus ontaardde het sluimerende verzet zelfs in de Joodse Opstand: een gewelddadige verzetsactie tegen de Romeinen, die hun imperium opbouwden met de opbrengsten van de Joodse tempelcollectes – een enorme vernedering. Het mondde uit in vier jaar oorlog.

En dan zegt Jezus dat niet de opstandelingen, wereldmijders of machthebbers het land zullen bezitten, maar de ‘zachtmoedigen’. En niet alleen het kleine lapje grond aan de Middellandse Zee dat we kennen als Palestina, maar de hele ‘aardgrond’ (Statenvertaling). Wat heeft dat te betekenen?

Net als in zijn hele toespraak zet Jezus ook hier weer de wereld op zijn kop. Niet het gloedvolle temperament, maar de zachte gemoedsrust maakt werkelijk ‘gelukkig’. Zo’n zacht gemoed komt je niet meteen aanwaaien, zul je zeggen. Klopt. En bovendien: is niet de één gewoon wat feller dan de ander? Klopt ook – Jezus zelf nam ook bepaald geen blad voor de mond…

Nergens staat het als heilig gebod geschreven: ‘gij zult zachtmoedig zijn’. Maar: we kunnen wel oefenen. Dat willen we dan ook gaan doen op de Contrastnacht: onder de feestelijke klanken van Amsterdams daklozenkoor ‘De Straatklinkers’ gaan we kaartjes schrijven aan een groep Amsterdammers die meestal geen zachtmoedigheid, maar gemopper en boze blikken te verduren krijgen. De conducteurs, beveiligers en machinisten van de GVB!

Zeker in de week dat ze voor de tweede maal een dag gaan staken, verdient het GVB-personeel wel een bemoediging. Serve the City Amsterdam ontwierp speciale OV-uit-je-Dip-Kaarten en liet er 500 van drukken. Maar: zachtmoedigheid word ook nu nog niet zomaar gewaardeerd. We zijn nog in conclaaf met de vervoersorganisatie of onze kaarten het merkenrecht niet schenden. Hoe het ook zij: we zullen kaartjes schrijven en ze meteen bezorgen bij het OV-personeel op het Waterlooplein en in het Metrostation.

1 Comment

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>