8

Gouden Momenten & Dankwoorden

Posted by admin on 22 juni 2011 in Geen categorie

Normaal meten organisaties succes aan harde data. Hoeveel bezoekers had je op de website, hoeveel bezoekers kwamen er op je evenement, hoeveel mediamomentjes heb je gehad?  Nu was er rond de Contrastnacht van dat alles overweldigend veel.

Ruim 800 websitebezoekers per dag, de radio (4x), de kranten, de blogs, 2 documentairemakers. Ook de geblogde recensies (zoals hierhier en hier), the day after the night before, zijn vleiend en bij vlagen ontroerend te noemen. Vergeet ook niet dit hilarische stuk van Lennart Aangeenbrug te bekijken. Laten we hopen dat het niet zover komt…

Maar, of je ‘t nu gelooft of niet: niets van dat alles was onze bedoeling. We hebben  geen flyer of poster gemaakt, geen officiële uitnodigingen verstuurd en slechts in de marge van de #nvdt de pers op de hoogte gebracht.

… continue reading.

 
1

Voer voor theologen

Posted by admin on 22 juni 2011 in Geen categorie

Om nog eens na te lezen, hierbij onze tafelrede bij de Nacht van de Theologie! (en nu naar bed..)

———————————————————————

Wij lopen in de Hof van Heden, u zit hier in een museum.
Is dat een contrast?
Vanaf de Nieuwe Herengracht gezien, de hemel of de stad,
Zou ik zeggen: Nee.

Als ze ons al zien – en die kans lijkt me gering -
Dan zien ze antieke gebouwen, hoger opgeleide,
En bovendien, zeer welgeklede mensen.

En ligt daar nu niet precies het probleem:
Zijn wij nog wel een contrast?
Zijn wij, als volgelingen van Jezus, als theologen,
Wel in staat om een ander verhaal te vertellen?

Een ander verhaal dan:
Gelukkig zijn de winnaars van de avond,
Gelukkig is het nieuwe media-gezicht?

Het is als met een instrument. Als er geen verschil tussen de tonen is,
Hoe kan men dan horen welke melodie er wordt gespeeld? (1 kor 14:7)

Hoe kunnen wij dus spreken van relevantie,
Als onze definitie van geluk,
Hetzelfde is als die van een doorsnee boekenbal?

Ons enig bestaansrecht is misschien wel het contrast:
Zoals de dag niet bestaat zonder de nacht,
Zo bestaan wij niet zonder de kracht van God.
En daaruit leven, schept ook verplichting.

Wees het zout der aarde, dat is onze enige opdracht.
Maar als het zout zijn kracht verliest,
Als we enkel nog stamelen over ‘happiness’ en ‘zin’
Hoe zullen jullie het zout zijn kracht dan teruggeven?

Bij deze geven we jullie een cadeau, een herinnering aan contrast.
Voeg smaak toe aan de samenleving,
Zorg dat jullie het zout in jezelf niet verliezen,
En… bewaar onder elkaar de vrede. (mar. 9:50)

 

 
3

Alle gelukkigen (Het programma)

Posted by admin on 20 juni 2011 in Geen categorie

Wat kun je verwachten tijdens de Contrastnacht (morgen, 21 juni 2011)?

Geen gelikt programmaboekje, geen goodiebags, geen verkiezingen en ook al geen al te dicht en doortimmerd programma.

Wel: een mooie mix van bezinning & actie, geleverd door de ideeën van jullie, de bezoekers! En, natuurlijk: een varken aan het spit, een aantal vuurkorven en de gelegenheid je eigen eten & drinken te delen met medebezoekers. Bekijk hier alles wat je moet weten om je praktisch op deze avond voor te bereiden.

De afgelopen dagen lichten we al vier keer een tipje van de sluier op. Hoe ziet nu het hele programma eruit?

N.B.: lees Mattheus 5:1-12 even ter voorbereiding van deze avond. Dit zijn de Zaligsprekingen, waar we de hele avond mee gaan spelen. Het is een opsomming uit Jezus’ eerste grote toespraak, waarin hij aangeeft wie wérkelijk gelukkig zijn… Met deze gelukkigen vieren we op de Contrastnacht feest!

17:00 – 18:00 Open borrel in de tuin (met: bezoekers Nacht van de Theologie). De NvdT zorgt voor de drank, wij zorgen voor water om de voeten van de Nachtbezoekers te wassen.

Doorlopend:

* Maak je eigen stoepkrijtstatements, door op de stenen in de tuin een boodschap achter te laten onder het motto ‘echte theologie ligt op straat’.

* Pak het touw bij de vijver op om theologisch touw te trekken.  Amsterdam vs. Kampen, Atheïsten vs. Evangelicals, Vrijgemaakten vs. Vrijzinnigen. Let the games begin!

18:30 Openingsconcert door ‘Daklozenkoor De Straatklinkers’

 18:30 – 22:30 Worship Lab (laat je  ‘Be Attitudes’ in beeld brengen)

19:00 – 19:30 ‘De Barmhartigen’

Margrietha Reinders (dominee & pionier in A’dam Oud-West) neemt ons mee op ontdekkingsreis langs de Zeven Werken der Barmhartigheid.

19:15 – 19:45 ‘De Vervolgden’

Matthias Brand (kernbewoner in het Jeanette Noëlhuis in A’dam Z-O) vertelt aan de hand van een Amnesty-video over vreemdelingendetentie en manieren om praktisch op te komen voor deze mensen in nood.

19:30 – 20:00  ’De Zachtmoedigen’ (bezinning)

Paul Abspoel (blogger en uitgever bij Ark Media) leidt een bezinnende brainstorm over wat het is om zacht en moedig te zijn. Is zachtmoedig zijn hetzelfde als zwak zijn?

20:00 – 20:30 ‘De Zachtmoedigen’ (actie)

Brigitte Makkinje (Serve the City Amsterdam) laat ons onder de klanken van Daklozenkoor ‘De Straatklinkers’ bemoedigende ‘OV-uit-je-dip-Kaartjes’ schrijven, gericht aan het Amsterdamse OV-personeel. We delen zo zachtmoedigheid uit, aan een beroepsgroep die meestal met gemopper en gezeur bejegend word.  We duiken daarna even het Waterlooplein op (en de metrohalte in) om de kaartjes uit te delen.

20:30 – 21:00  ’De Zuiveren van hart’

- Ronald van den Oever (theologisch blogger) ontwikkelde een test om te bepalen wat voor type spiritualiteit bij je past. Hij zal over zijn test vertellen en mensen op weg helpen hun spiritualiteitstype te bepalen.

- Hanna Blom-Yoo (theologe, betrokken bij Via Nova Amsterdam) zal met een groepje voorgaan in een sessie ‘meditatief bijbellezen’.

- Dingeman van Wijnen (uitgever bij Wever van Wijnen) zal in het Italiaans voorlezen uit de net uitgekomen roman ‘Het Rode Paard’ en laat je simultaan meelezen uit de Nederlandse vertaling.

21:00 – 21:30 ‘Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid’

- Saskia Duis en Teun Pieter de Snoo (medewerkers van Time to Turn) geven een workshop ‘Donderpreken over gerechtigheid’. Smeer je stembanden vast, dit word luid!

21:30 – 22:00 ’De Treurenden’

- Rikko Voorberg (verhalenverteller/theoloog en Sergej Visser (zanger/gitarist) verzorgen in het rijdende 2CV-theater (een Eendje, voor autoleken;-)) een programma met treur- en troostliedjes. Van spirituals tot Cash en Cave, in nieuwe Nederlandse bewerkingen!

22:00 – 22:30 ’De Vredestichters’

- Margriet Westers (theologiestudente uit Utrecht) neemt ons mee naar Israël en Palestina en vertelt met treffende beelden pakkende verhalen over mensen die leven met een bijna eeuwig lijkend conflict en zoeken naar wegen om toch ‘vrede te stichten’.

22:30 – 22:45 ‘De Nederigen van Hart’

Beeld- en Geluidskunstenaars Rik Zutphen en Timo Fernhout (onderdeel van liturgisch experiment het Worship Lab) hebben de hele avond beeld verzameld bij de acht zaligsprekingen: de ‘Be Attitudes’  (beatitudes = zaligsprekingen). Zij beamen de beelden bij de Zaligsprekingen op de Hermitage.

22:45 – 23:15 ‘Grand Finale, met Mystery Guest’

Zie hier voor meer over deze letterlijk spetterende ontknoping.

23:15 – 1:00 ‘Theologische Russendisko’

Op de zolder van de Van Limmikhof gaan we dansen op de klanken van programmamaker Ruben Altena, in zijn hoedanigheid als DJ Ruben Hood. Hij heeft voor deze avond een speciale mix samengesteld van Russische volksmuziek op hedendaagse beats en theologische classics van Madonna tot aan Lady Gaga.

 

 
0

Mystery Guest loopt over naar de Contrastnacht

Posted by admin on 18 juni 2011 in Geen categorie

Rond een uur of 22:45 loopt zowel het programma van de Contrastnacht als de Nacht van de Theologie op zijn einde. Voor we ons overgeven aan de theologisch verantwoorde Russendisko van de hand van IKONprogrammamaker/dj Ruben Altena is er nog een ‘Grand Finale’ voor bezoekers van beide nachten.

In de tuin van de Amstelhoven zal een prominent theoloog uit de kringen van ‘Nacht van de Theologie’ optreden als ‘Mystery Guest’. Hij steekt over vanuit de Hermitage naar de Contrastnacht en zal de Nachtbezoekers mee de tuin innemen voor een in alle opzichten spetterend lied. Na dit lied volgt een opzwepende lezing over het nut en de noodzaak van provocatie in religie en theologie.

Zo eindigen we de avond zoals we hem begonnen: samen in de tuin. Want religie kan dan misschien niet zonder provocatie, andersom geldt dat natuurlijk net zo goed.

 
0

Wie zijn de gelukkigen? (Vandaag: zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid)

Posted by admin on 17 juni 2011 in Geen categorie

Hoe gaat de contrastnacht er precies uitzien? In de week voor de 21e juni onthullen we elke dag een deel van het programma. We staan elke dag stil bij een van de ‘gelukkigen’. (zie introtekst). Vandaag: Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid.

Wordt een mens ermee geboren, het hongeren en dorsten naar gerechtigheid?

Als die ene jongen weer niet gekozen wordt bij gym, of dat andere meisje alle snoepjes voor zichzelf houdt – dan zou je kunnen zeggen van niet. Als je kijkt naar de oorzaken achter de financiële crisis en naar het feit dát er genoeg voedsel op aarde is om iedereen te voeden, maar dat we het toch niet kunnen – dan zou je werkelijk geloven van niet.

Bij anderen lijkt het juist aangeboren te zijn: het kind dat zonder angst opkomt voor dat jongetje bij gym, degenen vanzelfsprekend week na week protesteren en waken bij het detentiecentrum op Schiphol – ze zijn onder ons en van onschatbare waarde.

Hongeren en dorsten naar gerechtigheid moet de meesten van ons misschien worden geleerd – en dat is niet makkelijk.
Het is namelijk iets dat in onze samenleving vaak niet beloond wordt met het gewenste resultaat: dat er daadwerkelijk rechtvaardig wordt gehandeld. Vechtend tegen de bureaucratie lijkt de macht van geld vaak boven de rechten van mensen en de natuur te gaan.

Hoe houdt je het dan vol? En waarom? Als we kijken vanuit de psychologie, dan móet een beloning zijn, hier en nu, wil je gewenst gedrag kunnen herhalen.
Pavlov en de zijnen leren ons, dat Trial-and-Error er toe zal leiden dat wij passief worden, als een geslagen hond in een hoekje van onze kooi kruipen.

De teleurstellingen waar mensen die hongeren en dorsten naar gerechtigheid mee te maken krijgen kunnen hen ook teneerslaan, cynisch en passief maken:
“Het heeft geen enkele zin.”

Waarom houden sommigen het dan wél vol? Waar halen zij de kracht vandaan?
De theoloog Bonhoeffer stelde dat het woord ‘zin’ niet meer is dan wat de bijbel noemt ‘belofte‘. En daar zou wel eens een sleutel kunnen liggen.
“Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.”

Vanuit die belofte, vanuit die bron kan een mens áltijd blijven hongeren en dorsten naar gerechtigheid – ook als het nu niet geschiedt. Het perspectief van de nieuwe wereld geeft ons daarbij hoop en kracht.

Tot die tijd kunnen we natuurlijk niet stilzitten. We willen leren hoe we onze honger en dorst naar gerechtigheid kunnen aanwakkeren en voeden. De mensen van Time To Turn (TTT) helpen ons om de blik naar buiten te blijven richten en niet passief te blijven staan bij het wereldwijde onrecht. Zij helpen ons tijdens de contrastnacht om dit verlangen naar gerechtigheid onder woorden te brengen, door schrijven van donderpreken. Deze worden vervolgens bij de verschillende hagen in de tuin luidkeels ten gehore gebracht. Opdat wij zullen horen!!

Over Time To Turn:

Het is tijd om om te keren. Time to Turn is een beweging van jongeren die vanuit hun geloof willen kiezen voor rechtvaardige en duurzame levensstijl. En da’s een mond vol.

Wat er aan de hand is:
De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. Door onze welvaart wordt de natuur uitgebuit. We leven in een maatschappij die draait om meer-meer-meer, maar daardoor zien we niet meer dat er mensen arm worden en dat er wereldwijd onrecht is. Dat is niet de wereld zoals God hem voor ogen had. Wij geloven dat het de hoogste tijd is om te veranderen.

Wij geloven in het goede nieuws van Jezus Christus. Hij heeft ons niet opgeroepen om vaker naar de kerk te gaan, met twee woorden te spreken en christelijke armbandjes te dragen, maar om voor de armen te zorgen, vrede te stichten en ons niet te laten verleiden door rijkdom. Zo simpel ligt het.

 
1

Wie zijn de gelukkigen? (Vandaag: de Zachtmoedigen)

Posted by admin on 16 juni 2011 in Geen categorie

Hoe gaat de contrastnacht er precies uitzien? In de week voor de 21e juni onthullen we elke dag een deel van het programma. We staan elke dag stil bij een van de ‘gelukkigen’. (zie introtekst). Vandaag: de Zachtmoedigen…

Wat betekent dat: zacht van gemoed zijn? En: waar vind je mensen die aan deze omschrijving voldoen? Kun je dat zelf ook worden, zachtmoedig, of gaat het hier meer om een mooi, maar onbereikbaar ideaal?

‘Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten’ – aldus Jezus. Het is de derde in een opsomming van 8 ‘gelukkigen’, aan het begin van zijn grote Bergrede. Toen Jezus hier 2.000 jaar terug over begon, moet dit nog revolutionairder geklonken hebben dan het nu al doet.

Het joodse volk was in die tijd namelijk bepaald geen ‘baas in eigen land’. Al bijna een eeuw was Palestina eigendom van de Romeinen, die op hun beurt het kleine land in twee ‘vazalstaten‘ hadden verdeeld. Er was wel een vorm van joods zelfbestuur, maar wel onder het strenge toezicht van de feitelijke grondbezitters, in dit geval de Romeinen.

In het publiek van Jezus tijdens de Bergrede zaten ongetwijfeld tal van heetgebakerde Gallileeërs die liever vandaag dan morgen de bezetter het land uit zouden willen zetten. De meest extremen onder hun vormden guerilla-achtige groepjes, zoals de Zeloten. Anderen kozen weer voor totale afzondering en bezinning, zoals de Essenen.

Zo’n 35 jaar na de toespraak van Jezus ontaardde het sluimerende verzet zelfs in de Joodse Opstand: een gewelddadige verzetsactie tegen de Romeinen, die hun imperium opbouwden met de opbrengsten van de Joodse tempelcollectes – een enorme vernedering. Het mondde uit in vier jaar oorlog.

En dan zegt Jezus dat niet de opstandelingen, wereldmijders of machthebbers het land zullen bezitten, maar de ‘zachtmoedigen’. En niet alleen het kleine lapje grond aan de Middellandse Zee dat we kennen als Palestina, maar de hele ‘aardgrond’ (Statenvertaling). Wat heeft dat te betekenen?

Net als in zijn hele toespraak zet Jezus ook hier weer de wereld op zijn kop. Niet het gloedvolle temperament, maar de zachte gemoedsrust maakt werkelijk ‘gelukkig’. Zo’n zacht gemoed komt je niet meteen aanwaaien, zul je zeggen. Klopt. En bovendien: is niet de één gewoon wat feller dan de ander? Klopt ook – Jezus zelf nam ook bepaald geen blad voor de mond…

Nergens staat het als heilig gebod geschreven: ‘gij zult zachtmoedig zijn’. Maar: we kunnen wel oefenen. Dat willen we dan ook gaan doen op de Contrastnacht: onder de feestelijke klanken van Amsterdams daklozenkoor ‘De Straatklinkers’ gaan we kaartjes schrijven aan een groep Amsterdammers die meestal geen zachtmoedigheid, maar gemopper en boze blikken te verduren krijgen. De conducteurs, beveiligers en machinisten van de GVB!

Zeker in de week dat ze voor de tweede maal een dag gaan staken, verdient het GVB-personeel wel een bemoediging. Serve the City Amsterdam ontwierp speciale OV-uit-je-Dip-Kaarten en liet er 500 van drukken. Maar: zachtmoedigheid word ook nu nog niet zomaar gewaardeerd. We zijn nog in conclaaf met de vervoersorganisatie of onze kaarten het merkenrecht niet schenden. Hoe het ook zij: we zullen kaartjes schrijven en ze meteen bezorgen bij het OV-personeel op het Waterlooplein en in het Metrostation.

 
0

Wie zijn de gelukkigen (vandaag: de Vredestichters)

Posted by admin on 15 juni 2011 in Geen categorie

Hoe gaat de contrastnacht er precies uitzien? In de week voor de 21e juni onthullen we elke dag een deel van het programma. We staan elke dag stil bij een van de ‘gelukkigen’ (zie introtekst).

Vandaag: de Vredestichters. Wie zijn dat?

Als je dat op een willekeurige markt in Nederland zou vragen, kom je vermoedelijk de nodige gefronste wenkbrauwen en opgehaalde schouders tegen. Hier in Nederland is vrede (als in: afwezigheid van oorlog) inmiddels een 65+-er, maar echte vrede over de hele wereld…

Dat is nogal een naief idee, zullen velen zeggen. ‘Ik leef zelf in vrede met de mensen om mij heen, maar de (…) verpesten het voor zichzelf’. Dat lijkt de houding van velen.

We hebben conflict en strijd geaccepteerd als onderdeel van het leven. Een lot waar we in moeten beschikken. Een bioloog zal je vertellen dat strijd ‘nu eenmaal’ onderdeel is van de evolutie. Een psycholoog zal melden dat mensen ‘nu eenmaal’ niet zonder anderen kunnen, waar ze hun angsten en vooroordelen in projecteren. Een politicus zal zeggen dat gewapende interventies ‘nu eenmaal’ erbij horen in een niet perfecte wereld.

‘Soms kun je door een beetje geweld groter geweld voorkomen’, is dan de redenering.

En toch begint Jezus – in zijn grote maiden speech, de Bergrede – over de Vredestichters, als mensen die echt gelukkig zijn.
Moedige mensen die uit de rugdekking van de eigen groep stappen om twee strijdende partijen te bewegen de strijdbijl te begraven. Zoals die zwarte dominee die de leider van de lokale Klu Kluxclan de hand reikt. Een kleine geste die het hart van deze overtuigde racist zacht maakte. Hij vertelt er over in dit veelbekeken filmpje (aanrader!):

Wat gaan we op de Contrastnacht doen met de Vredestichters?

* Door het programma heen vertelt de Utrechtse theologiestudente Margriet Westers (zie haar prachtige blog) haar ‘wereldverhalen’ door middel van foto’s uit Israel en Palestina. Wat drijft haar?

Oorlogen lijken vaak eindeloos en vrede lijkt vaak ver te zoeken. Maar als ik stil ben, kan ik het fluisteren van een nieuwe wereld horen. Ik hoorde haar lied op het Tahrirplein in Cairo, Egypte, toen miljoenen mensen geweldloos protesteerden om een corrupt regime ten einde te brengen. Ik voel haar volharding in de Palestijnen en Israëli’s die zich geweldloos verzetten tegen de Israëlische bezetting van de Westoever, Gaza en Oost-Jeruzalem, wachtend in de rijen voor de checkpoints. Ik zie haar lach in de vergevingsgezindheid van onderdrukten naar onderdrukkers.

Een andere wereld komt eraan – een wereld zonder geweld – en om haar volledig werkelijkheid te laten worden, gebruiken we geen geweld. We zullen in navolging van de woorden van de profeet Jesaja zwaarden omsmeden tot ploegijzers, bommen omsmeden tot ballonnen, wapens tot speeltuinen. Hier en nu, middenin deze wereld.

* Rond 22:00 uur opent de Amsterdamse theoloog/theatermaker Rikko Voorberg op het terrein van de Contrastnacht zijn 2cv-theater. Zijn wat?! Kijk zelf naar wat hij er over vertelt:

Rikko werkt met actrices/theatermakers Dinah Krijgsman en Mied Herder aan een theatertour met liedjes over oorlog en vrede. Op de Contrastnacht brengt het drietal een exclusief voorproefje!

 
0

Gelukkig zijn…

Posted by admin on 13 juni 2011 in nieuws

Gelukkig zijn…  Wat heeft een mens daarvoor nodig? Goed eten, mooie kleren en een God die niet bestaat, maar waar toch mee te flirten valt?

Misschien. Maar voor deze zaligmakende inzichten hebben we kerk noch theologie echt nodig.

Het verhaal van Jezus (en van velen vóór en na hem) zit anders in elkaar. Het is een theologie die constant in contrast staat met onze manier van leven. Het is een verhaal dat jeukt en prikkelt, in plaats van alleen maar zalft of opbouwt. Provocerend & gevaarlijk bovendien. Tot op het punt dat zijn eigen leerlingen zich tegen hem keerden of het gezag hem uiteindelijk aan een kruis nagelde.

Geluk zit ‘m volgens Jezus in de gave om naar de wereld van nu te kijken met de ogen gericht op de wereld zoals die wordt. Jezus draait daarbij alles om: niet de galagasten en prijswinnaars van deze wereld vormen de happy few, maar degenen die in onze wereld juist buiten beeld vallen.

Jezus is ons voorgegaan – en zijn woorden inspireren tot op de dag van vandaag. Zijn Bergrede (Matteus 5 – 7) vormt de bouwtekening van de wereld die komt. Het is een prachtig visioen, dat begint met een opsomming  van de acht ‘gelukkigen’.

Gelukkig zijn…

  • De Nederigen van Hart
  • De Verdrietigen
  • De Zachtmoedigen
  • Degenen die hongeren en dorsten naar gerechtigheid
  • De barmhartigen
  • Degenen die zuiver zijn van hart
  • De vredestichters
  • De vervolgden

Tijdens de Contrastnacht willen we feestvieren met deze gelukkigen. Elk half uur staat één van deze gelukkigen centraal en proeven we met elkaar dat de verdrietigen getroost worden en de zachtmoedigen het land zullen bezitten.

Met Serve the  City dienen we de conducteurs en machinisten van het GVB door ze OV Uit-je-dip-kaarten uit te reiken. Met Time to Turn leren we te donderpreken voor gerechtigheid. En, in Rikko Voorberg´s 2CV-theater zullen troost- en vredesliedjes te horen zijn. De komende 8 dagen presenteren we elke dag een nieuw deel van het programma, dat je kunt verwachten.

Tussendoor is er tijd voor theologisch touwtrekken, een barbecue van bijbelse proporties, de wereldmuziek van het Wereldhuis en de straathymnes van het Daklozenkoor.

Wat daar voor nodig is? Jouw aanwezigheid, jouw eten en drinken (neem zelf wat mee & deel wat!) en veel zin om na afloop met ons te dansen op de Russendisko!

Wees dus welkom om de Langste Avond van het jaar met ons te vieren, vanaf 17.00 in de tuin achter de Nieuwe Herengracht 18. Kom & ga op een tijd die je schikt, we zijn open zolang het leuk is…